گوزئی آذربایجانین قادینلار توپلومو

جمعیت زنان آذربایجان بزرگترین سازمان غیر دولتی زنان جمهوری آذربایجان 

کانون زنان ایرانی- مهین صدیقی: " جمعیت زنان آذربایجان" بزرگترین سازمان غیر دولتی ویژه زنان در جمهوری آذربایجان است. این جمعیت در سال 1920تاسیس شده و 85 سال سابقه فعالیت دارد و دارای شعبه در باکو وهمه استانها و شهرستانها جمهوری آذربایجان ودارای 75هزار عضو است.

این جمعیت از حقوق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مدنی و ملی زنان دفاع و در جهت ارتقای مشارکت فعال زنان در زمینه های مختلف تلاش می کند.
کمک به خانواده های شهدای راه استقلال (ژانویه1990) و حمایت از زنان آواره و پناهنده قره باغ نیز از جمله برنامه های این جمعیت به شمار می رود.
همچنین با جمع آوری کمک های بشر دوستانه آنرا در اختیار ارتش این کشور که از اراضی جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان دفاع می کند، قرار می دهد.

جمعیت زنان آذربایجان فعالیت همه انجمنهای خیریه زنان در کشور را متحد و هماهنگ کرده است.
از جمله وظایف اصلی این جمعیت به زنان برای یافتن مشاغل مناسب و ارائه فرصت به آنها برای بروز شایستگی های خود در زمینه های مختلف علوم، تکنولوژی، فرهنگ و هنر و احراز جایگاه و موقعیت سیاسی و اقتصادی استحقاقی آنها در دستگاههای دولتی است.

این جمعیت با 63انجمن زنان در کشورهای دیگر جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هند، چین، ایران، ترکیه، روسیه، بلاروس، مولداوی، لیتوانی، لاتویا، استونی، گرجستان و داغستان در ارتباط است. و در جمعیت بین المللی زنان (پاریس)، اتحادیه بین المللی سازمانهای غیر دولتی زنان مسلمانان (ایران) و سازمان زنان مسلمان (سودان) عضویت دارد.

شعبه ی اسلامی جمعیت زنان آذربایجان موسوم به " انجمن زنان الزهرا(س)" به فعالیت های دینی و احیای اندیشه های اسلامی و تشییع در این کشور مشغول است این جمعیت همه ساله مراسم با شکوهی را به مناسبت میلادحضرت محمد (ص) برگزار می کند.

ریاست فعلی جمعیت بر عهده خانم "زمفیراوردی اوا" است که عضو آکادمی علوم جمهوری آذربایجان و به مدت 35 سال نیز ریاست انیستیتوی زبانهای خارجی را بر عهده داشته است.
وی همچنین از سوی جمعیت بین المللی زنان عنوان افتخاری "سفیر صلح" و "زن قرن" را دریافت کرده است.

تظاهراتا چاغیریش


ملت غیور آذربایجان

اول خرداد بمناسبت اولین سالگرد قیام ملی تورکهای آذربایجان بر علیه شوونیسم فارس به حرمت شهدای انقلاب ملی آذربایجان در تمامی شهرهای آذربایجان تظاهرات خواهیم کرد. در این روز ملی با تمام قدرت به شوونیسم فارس اعتراض نموده و با شعارهای هارای –هارای من تورکم با شهدایمان تجدید میثاق خواهیم کرد. بگذارید دشمن بداند که در مسلک ما مرگ هست ولی بازگشت نیست. بگذارید دنیا بداند که راه شهیدانمان تا سر منزل پیروزی نهائی ادامه خواهد داشت.

سال گذشته در همین روز( اول خرداد 1385) شوونیسم فارس به تظاهرات مسالمت آمیز و بر حق ملت آذربایجان در تبریز آتش گشوده و اعتراض مسالمت آمیز را غرق خون کرد. شوونیسم فارس با هجوم وحشیانه به تظاهرات دهها تورک بیگناه را شهید کرد. گناه این شهدا فقط تورک بودنشان بود. جرم آنها این بود که به تورک بودن خود افتخار کرده و از هویت تورک خود دفاع می کردند. اینها تنها به خاطر اعتراض به سوسک خطاب کردن تورکها در روزنامه دولتی ایران(روزنامه ایران) گلوله باران شدند. اینها بخاطر گفتن هارای-هارای من تورکم کشته شدند. مارا فقط بخاطر تورک بودنمان می کشند.

امروز در کشور به اصطلاح ایران تورک بودن جرم است.روزنامه رسمی دولت ایران تورکها را سوسک خطاب می کند و هر گز تنبیه نمی شود ولی معترضین به این روزنامه ( بخوانید فحشنامه ایران) تیر باران می شوند. شوونیسم فارس صرفا به خاطر اعتراض ما به توهین آشکار روزنامه ایران بود که بر ما آتش گشود و دهها فرزند شریف تورک آذربایجان را شهید، صدها انسان بیگناه را زخمی وهزاران نفر را زندانی کرد.شوونیسم فارس ضمن سرکوب خونین معترضین به فحاشی های روزنامه ایران با بی شرمی تمام روزنامه ایران را با بودجه محرمانه مورد الطاف و نوازش قرار میدهد. امروز هم این روزنامه که ما تورکها را سوسک خطاب کرده آزادانه به فحاشی خود مشغول است . این در حالی که صدها نفر از معترضین به فحاشیهای روزنامه ایران هنوز هم زندانی هستند. هنوز هم صدها جوان بیگناه ترک در زیر شکنجه های شوونیسم فارس هستند. ولی ماننا نیستانی با بودجه محرمانه رژیم که از ملل تحت ستم اخاذی شده است جهت تفریح و استراحت به فرانسه اعزام میشود.

شوونیسم فارس به این نیز بسنده نکرده بلکه اینبار در روزنامه دیگر رژیم بنام آفتاب یزد امسال به همان لحن و در همان ایام مجددا ما تورکها را سوسک خطاب می کند. اینها بیانگر آن است که تا زمانی که شوونیسم فارس را به طور جددی تنبیه نکرده ایم این گونه تحقیر و توهین ها ادامه خواهد داشت. اینها بیانگر آن است که تا زمانی که اشغالگران شوونیست فارس را از سرزمینمان آذربایجان بیرون نکرده ایم این تحقیر و توهین ها ادامه خواهد داشت.

ای ملت شریف ترک آذربایجان

ما باید راه شهیدان خود را ادامه داده و قاتلین آنهارا به سزای اعمال خود برسانیم. ما امروز باید بدست خودمان شوونیسم فارس را مجازات کنیم. بگذارید دشمن بداند که راه شهیدانمان ادامه دارد. بگذارید دشمن بداند که ما از شهادت نمی ترسیم. ما می میریم ولی در اسارت نمی مانیم.

80 سال است که شوونیسم فارس زبانما را قدغن، سرزمین مارا اشغال ومارا مورد بدترین تحقیر و توهین ها قرار داده است.

80 سال است که شوونیسم فارس سرمایه مارا تاراج کرده به اصفهان و کرمان می برد.

80 سال است که شوونیسم فارس اقتصاد ملل غیر فارس را ویران کرده و مارا به روز سیاه و بدبختی نشانده است. تمامی دارائی های ملل غیر فارس صرفا در خدمت شوونیسم فارس و برای رشد مناطق فارس نشین صرف می شود.80 سال تباهی و بدبختی را بر ما تحمیل کرده اند. دیگر بس است. امروز روز دادخواهی است. امروز روز قیام بر علیه شوونیسم جنایت پیشه فارس است. زمان آن رسیده است که اشغالگران فارس را از سرزمین خودمان اخراج کنیم. امروز روز انقلاب است. امروز روز آزادی است. روز آزادی از اسارت شوونیسم فارس است.

ای مللت غیور آذربایجان بپا خیز، ای شیر زنان و شیر مردان آذربایجان بپا خیزید. بپا خیز ای ملت تورک آذربایجان که امروز روز میدان و روز مبارزه است. امروز روز عصیان بر شوونیسم فارس است.


اول خرداد 1386 در سرتاسر شهرهای آذربایجان روز اعتراض و تظاهرات بر علیه شوونیزم فارس است.

زمان تظاهرات 4.30 بعد از ظهر ، در تبریز بازار آغزی (راستا کوچه)، اورمو خیابان عطائی ، سولدوز خیابان امام، اهر خیابان معلم ، خوی خیابان امام (سینا کوچه سی). در اردبیل ساعت 5 بعد از ظهر در بین چهارراه شریعتی و میدان شریعتی خواهد بود.

شعارهایمان:

هارای هارای من تورکم.

یاشاسین تورک مللتی

رد اولسون فارس شوونیستی

تورک دیلینده - مدرسه ، مدرسه

مللتچی زندانیه - آزادلیق-آزادلیق

آذربایجان اویاقدیر- کیملیگینه دایاقدیر

آذربایجان اؤلمویوب - کیملیگیندن دؤنمویوب

آذربایجان مللتی - چه که نمز بو ذیللتی

گونئی گلیب عصیانا - فاشیست قاچسین کرمانا

آذربایجان ثروتی - آذربایجاندا قالسین

آذربایجان وار اولسون - دوشمنلری خوار اولسون

آذربایجان بیر اولسون – مرکزی تبریز اولسون

تبریز، باکی ، آنکارا - فارسلار هارا بیز هارا

بیز اؤلمه گه حاضیریق- بابکین سربازییق

تکجه قورتولوش یولو استقلال – استقلال

حزب استقلال آذربایجان جنوبی 21 اوردبهشت 1386 برتبر با 12 می2007