وزیرآموزش و پرورش جمهورى اسلامى ایران:

وزیرآموزش و پرورش جمهورى اسلامى ایران:

۷۰ % دانش‌آموزان ایران دوزبانه اندوزبان مادریشان"تبدیل نشده است"


هنوز دانش آموزان بسیارى در جهان با زبان معلمانشان بیگانه اند
هنوز دانش آموزان بسیارى در جهان با زبان معلمانشان بیگانه اند
 

تهران، دبى-رسانه ها، (العربیه.نت)

وزیر آموزش و پرورش ایران اعلام کرد: "۷۰ درصد دانش‌آموزان در سراسر کشور دو زبانه بوده و پس از ورود به کلاس اول و گذراندن یک سال تحصیلی هنوز زبان مادری آنها به فارسی تبدیل نشده است".

حمید‌رضا حاجی‌بابایی که در مراسم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه ى بزرگداشت روز ملی پژوهش سخن مى گفت از این که کودکان غیرفارس نمى توانند با کودکان فارس در امور درسى رقابت کنند و روند تعلیم و تربیت را همگام با آنان سپرى نمایند، ابراز ناخشنودى کرد.

با این حال او بدون اشاره به راه حل مطرح شده در قانون اساسى ایران براى حل این معضل از طریق تساوى فرصتها و امکانات بین مناطق و اقوام و بکارگیرى زبانهاى قومى و محلى در مدارس و رسانه ها، تنها یادآور شد: " این گونه دانش‌آموزان چگونه می‌توانند با دانش‌آموزانی که در تهران تحصیل می‌کنند رقابت کنند...دانش‌آموزی که در کلاس اول با این افت تحصیلی مواجه شود تا آخر نیز نمی‌تواند موفق باشد".

بنا به گزارش خبرگزارى فارس وزیر آموزش و پرورش جمهورى اسلامى ایران از یک مصوبه ى شورای عالی آموزش و پرورش ایران خبر داد که بر اساس آن سیستم آموزشى ایران به شکلى که پیش از نیمه ى دوم دهه ى هفتاد میلادى (چند سال قبل از انقلاب 1979) داشت، برمى گردد.

بر اساس این مصوبه، دوره ى راهنمایى تحصیلى (از سال ششم تحصیلى تا هشتم) وسال پیش دانشگاهى حذف مى شوند و تحصیلات ابتدایى ومتوسطه به دو دوره ى 6 ساله تقسیم مى گردد. 

بنا بر گزارشهاى رسیده وزیر آموزش و پرورش ایران گفته است "توجه به مناطق محروم و چند زبانه برای ایجاد عدالت آموزشی دیگر از مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بوده است"."