گوزئی آذربایجانین قادینلار توپلومو

جمعیت زنان آذربایجان بزرگترین سازمان غیر دولتی زنان جمهوری آذربایجان 

کانون زنان ایرانی- مهین صدیقی: " جمعیت زنان آذربایجان" بزرگترین سازمان غیر دولتی ویژه زنان در جمهوری آذربایجان است. این جمعیت در سال 1920تاسیس شده و 85 سال سابقه فعالیت دارد و دارای شعبه در باکو وهمه استانها و شهرستانها جمهوری آذربایجان ودارای 75هزار عضو است.

این جمعیت از حقوق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، مدنی و ملی زنان دفاع و در جهت ارتقای مشارکت فعال زنان در زمینه های مختلف تلاش می کند.
کمک به خانواده های شهدای راه استقلال (ژانویه1990) و حمایت از زنان آواره و پناهنده قره باغ نیز از جمله برنامه های این جمعیت به شمار می رود.
همچنین با جمع آوری کمک های بشر دوستانه آنرا در اختیار ارتش این کشور که از اراضی جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان دفاع می کند، قرار می دهد.

جمعیت زنان آذربایجان فعالیت همه انجمنهای خیریه زنان در کشور را متحد و هماهنگ کرده است.
از جمله وظایف اصلی این جمعیت به زنان برای یافتن مشاغل مناسب و ارائه فرصت به آنها برای بروز شایستگی های خود در زمینه های مختلف علوم، تکنولوژی، فرهنگ و هنر و احراز جایگاه و موقعیت سیاسی و اقتصادی استحقاقی آنها در دستگاههای دولتی است.

این جمعیت با 63انجمن زنان در کشورهای دیگر جهان از جمله آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، هند، چین، ایران، ترکیه، روسیه، بلاروس، مولداوی، لیتوانی، لاتویا، استونی، گرجستان و داغستان در ارتباط است. و در جمعیت بین المللی زنان (پاریس)، اتحادیه بین المللی سازمانهای غیر دولتی زنان مسلمانان (ایران) و سازمان زنان مسلمان (سودان) عضویت دارد.

شعبه ی اسلامی جمعیت زنان آذربایجان موسوم به " انجمن زنان الزهرا(س)" به فعالیت های دینی و احیای اندیشه های اسلامی و تشییع در این کشور مشغول است این جمعیت همه ساله مراسم با شکوهی را به مناسبت میلادحضرت محمد (ص) برگزار می کند.

ریاست فعلی جمعیت بر عهده خانم "زمفیراوردی اوا" است که عضو آکادمی علوم جمهوری آذربایجان و به مدت 35 سال نیز ریاست انیستیتوی زبانهای خارجی را بر عهده داشته است.
وی همچنین از سوی جمعیت بین المللی زنان عنوان افتخاری "سفیر صلح" و "زن قرن" را دریافت کرده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد